Testen van disaster recovery is van levensbelang

COIN heeft als disaster recovery specialist een nauwe samenwerking met zijn klanten. Vertrouwen en doortastendheid zijn twee kernwaarden die wij hoog in het vaandel hebben staan. Wij weten als geen ander dat bij veel bedrijven het risico aanwezig is dat de waan van de dag ervoor zorgt dat een disaster recovery test erbij inschiet. Om onze SLA’s te garanderen is testen van groot belang. Wij zijn dan ook pro-actief in het inplannen van testen. Sommigen ervaren het zelfs als de bekende stok achter de deur. Maar welke type testen zijn er nou eigenlijk en wat is het verschil?

Technische test

COIN hamert streng op het consequent en jaarlijks uitvoeren van een technische test. Gedurende het jaar kunnen allerlei veranderingen plaatsvinden bij onze klanten. Wat te denken van hardware, applicaties, verbindingen, firewalls, cloud-ontwikkelingen, VOIP, etc. Een technische test is als het ware een steekproef waarbij een aantal IT’ers op de primaire uitwijklocatie een bezoek brengen. Men maakt samen met onze IT specialisten een analyse of de techniek klaar is voor een uitwijk. Veelal komen hier zaken naar boven die realtime kunnen worden opgelost. Up to date blijven is van wezenlijk belang, het kan kostbare tijd schelen indien zich echt een calamiteit voordoet.

Business test

Deze testvorm houdt in dat mensen uit verschillende disciplines een dag bij ons komen werken. De vraag wordt deze dag beantwoord of de techniek klaar is om iedereen zijn normale werk te kunnen laten doen op onze uitwijklocatie.

Het is een mooi moment om verschillende afdelingen vertrouwd te laten maken met de uitwijklocatie bij COIN. Wat mij opvalt is dat er altijd een relaxte en gezellige sfeer heerst bij COIN. Andere werkplek, andere lunch, kortom voor sommigen is het zelfs een leuk dagje uit.

  • Testdynamiek disaster recovery

Testdynamiek

Bedrijven testen niet alleen overdag, maar ook in de avonduren en weekenden wordt er getest of de uitwijklocatie (nog) aan verschillende eisen voldoet. Het is dus de moeite waard om ondanks de reguliere sluitingstijden van een klantenservice toch gewoon een belletje naar bijvoorbeeld je zorgverzekeraar of bank te wagen. Er bestaat een kans dat ze bij ons aan het testen zijn en dus gewoon bereikbaar zijn.

Uit een dag testen komen niet alleen testresultaten en feedback. Het zorgt ook nog voor een ander effect. Doordat er mensen van verschillende disciplines binnen een organisatie bij ons komen werken/testen, zijn er in veel gevallen nieuwe synergie effecten tijdens een testdag. Het komt vaak voor dat men collega’s ziet, waar men nog nooit eerder mee heeft kennisgemaakt.

Het is goed om te weten dat de meeste testen in de laatste twee maanden van het jaar gebeuren. Plan dus goed uw testdag in.