Mobiele werkplek na calamiteit verre van ideaal

  • mobiele werkplek na een calamiteit verre van ideaal

Lang leve het mobiele werken

Het mobiele werken, ook wel het nieuwe werken genoemd, betekent vaak dat medewerkers ook buiten hun kantoormuren gebruik kunnen maken van de automatiseringssystemen. Uw IT-applicaties draaien in de cloud en toegang kan vanaf iedere locatie middels een beveiligde internet verbinding. Ideaal op het moment dat uw kantoor niet bereikbaar is. Toch?

IT-herstel naar mobiele automatisering-systemen

Via uw IT beheerder en software leverancier worden nieuwe virtuele omgevingen ingericht. Er worden nieuwe, of bestaande, accounts aangemaakt en doorgegeven aan uw medewerkers. Zodat ze met hun laptop, thuiswerkplek of gehuurd device weer kunnen inloggen op de applicaties. Via backup of een synchronisatie proces wordt de laatste data van de applicatieservers hersteld naar de nieuwe virtuele servers die volgens contract al stand-by stonden. Binnen x-tijd zijn uw bedrijfskritische processen en applicaties weer online en kunnen uw mensen werken zoals op het eigen kantoor. Het klinkt prachtig maar deze, vaak tijdelijke, oplossing kent meer haken en ogen dan zo op het eerste gezicht lijkt. Wij maken de praktijk van dichtbij mee en zien dat er problemen ontstaan als de calamiteit langer duurt dan 1 of 2 dagen.

Hoelang wilt u zo blijven werken? Heeft u behoefte aan een crisisruimte? Hoe zit het met de telefonie? Hoe zit het met de interne communicatie als uw kantoor niet langer toegankelijk is? Hoelang kunt u mobiel werken voordat uw processen en communicatie intern en extern er toch onder gaan lijden? Wat is dan de impact op langere termijn voor uw continuïteit?

Waarom zou u hiervoor kiezen als er een structurele vaste uitwijklocatie voor u klaar kan staan? Ook als u alleen werkplekken wilt met beveiligde internet toegang.

Wanneer is uw kantoor weer toegankelijk?

Een tijdelijke mobiele uitwijk mogelijkheid kan werken bij korte duur. Maar wat is kort in deze? Wat communiceert u naar uw klanten, leveranciers en partners? Vaak zien wij terug dat organisaties, nadat de mobiele oplossing operationeel is, op zoek gaan naar een alternatieve kantoorlocatie. Simpelweg omdat het uitwijken langer duurt dan in eerste instantie werd gedacht. Afhankelijk van de schade kunt u maanden onderweg zijn alvorens uw kantoor weer toegankelijk is.

Een vervangend en tijdelijk kantoor stand-by

Kies voor een structurele, vooraf vastgelegde en geteste uitwijkoplossing voor uw huisvesting, IT-systemen en telefonie. Er zijn diverse structurele oplossingen en partners die u hierbij kunnen helpen.

Gegarandeerde werkplekken

Vanuit COIN hebben wij uitwijkoplossingen vanaf één werkplek met een internet verbinding tot aan volledig op maat ingerichte business continuity oplossingen.
Onze uitwijklocaties staan 24/7 stand-by en zijn gegarandeerd beschikbaar zijn na een calamiteit. Op basis van uw wensen en eisen richten we alles volledig voor u in. Diverse organisaties, groot en klein, maken al gebruik van onze faciliteiten. Wij werken hierin samen met uw ICT-partner als deze voor u beheerd. Wij doen niets “dubbel”, alleen wat u echt nodig heeft regelt u met ons.

Welke vragen spelen een rol?

Waar moet u op letten als u naar een structurele business continuity oplossing zoekt met kantoor uitwijk? Hierbij enkele vragen op een rij:

  • Is er gegarandeerd plek voor mijn bedrijf als ik moet uitwijken?
  • Binnen hoeveel uur is de locatie voor ons beschikbaar na een melding van een calamiteit?
  • Wat is de maximaal acceptabele reisafstand tot de uitwijklocatie en is er voldoende parkeerplek?
  • Hoeveel gegarandeerde beschikbare werkplekken heeft de uitwijklocatie?
  • Is er ook een crisis- of vergaderruimte beschikbaar?
  • Hoe zit het met overige voorzieningen?
  • Welke procedures gelden bij het aanvrage van extra voorzieningen en hoeveel tijd gaat hier overheen?
  • Mag u gebruik maken van de uitwijklocatie bij geplande calamiteiten?
  • Hoe is het geregeld met het testen van een uitwijk?

Bovenstaande vragen kunt u meenemen tijdens gesprekken met potentiële BCM-partners. Vraag daarbij goed door en leg dit duidelijk vast in procedures. Zo voorkomt u verrassingen achteraf.

Vragen over BCM

Mocht u naar aanleiding van dit artikel vragen hebben, neem geheel vrijblijvend contact op met onze BCM consultants. Bel of mail en wij helpen u graag verder.