Crisiscommunicatie tips & tricks

Als je bedrijf getroffen wordt door een crisis dan wil je er natuurlijk alles aan doen om deze zo snel mogelijk het hoofd te bieden. Maar hoe ga je als organisatie om met communicatie tijdens een crisis? Wat vertel je en hoe pak je dat aan? Tijdens een crisis ligt je bedrijf onder een vergrootglas, communicatie is dan ook essentieel.

Rust door een goede voorbereiding

De beste tip die we je kunnen geven is; bereid je voor. Maak een crisiscommunicatieplan voor jouw bedrijf en denk vooraf na over hoe je in een crisissituatie wilt communiceren.

Coin advies business continuity

Wie voert het woord?

Kies vooraf een woordvoerder. Dit kan een directielid zijn, maar dat is niet noodzakelijk. In ieder geval moet de woordvoerder goed getraind en geoefend zijn om onder hoge druk de pers te woord te staan. Zorg er ook voor dat de woordvoerder goed geïnformeerd is. Het verstrekken van onjuiste informatie tijdens een crisis is not done en zorgt voor wantrouwen.

Proactief communiceren

Bereid alvast een speciale crisiswebsite of webpage voor. Mocht het nodig zijn, dan kun je zelf actief status berichten plaatsen. Je kan bijvoorbeeld ook nieuwsberichten van andere bronen weergeven en bezoekers de mogelijkheid geven om vragen te stellen.

Vergis je niet in de kracht van social media. Reageer je niet of niet adequaat op een crisis, dan kan het op social media een eigen leven gaan leiden. Zet daarom zelf je social media kanalen in om actief te communiceren. Ga het gesprek aan en beantwoord eventueel direct de vragen. Kies je hiervoor, zorg er dan wel voor dat ook je webcare team getraind is en dat ze beschikken over de juiste informatie om vragen te kunnen beantwoorden.

Ook is het handig om een team samen te stellen dat de media continue in de gaten houdt. Monitor wat er over je bedrijf en de crisis wordt gezegd. Indien nodig kan je direct je communicatie hierop aanpassen.

Oefenen

Om je crisiscommunicatieplan en al je voorbereidingen te testen zal je regelmatig moeten oefenen. Dit kan je bijvoorbeeld combineren met een jaarlijkse uitwijktest of met een ontruimingsoefening van de BHV.

Hopelijk komt je bedrijf nooit in een crisissituatie terecht. Mocht het je wel overkomen dan ben je in ieder geval voorbereid en kan je de schade beperken.

Heb je vragen over dit artikel, neem contact met mij op via 088 – 2646 000 of via email:gaby.straatman@coinbv.nl

© Copyright - Business Continuity - COIN is dé specialist - Kwaaijongens, rebels in oplossingen

Scripts zijn geblokkeerd, bij het invullen van contactgegevens is het privacy statement van toepassing Lees meer

Contact